សារៈសំខាន់នៃជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទងសម្រាប់ទន្តពេទ្យ
អ្នកនិពន្ធ៖ ភុល សុភារិទ្ធ
កាលបរិច្ឆេទ៖ ថ្ងៃទី១៨ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ ២០២៥
ផ្នែកទី១៖ សេចក្តីផ្តើម និងបញ្ហាប្រឈម
ការប្រាស្រ័យទាក់ប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព ជាផ្នែកមួយយ៉ាងសំខាន់ សម្រាប់អ្នកថែទាំសុខភាពរបស់មនុស្ស ដោយសារតែជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទង នឹងជួយឱ្យការផ្តល់ការថែទាំសុខភាពមួយ ប្រកបដោយគុណភាព។ ជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទង មានរួមបញ្ចូលវិធីសាស្រ្តក្នុងការគ្រប់គ្រងអាកប្បកិរិយារបស់អ្នកជំងឺ វិធីសាស្រ្តកាត់បន្ថយអារម្មណ៍ថប់បារម្ភ និងលើកកម្ពស់ទំនាក់ទំនងជាលក្ខណៈវិជ្ជមាន រវាងអ្នកបម្រើការងារក្នុងវិស័យសុខាភិបាល និងអ្នកជំងឺ (J. Ho et al., 2024)។
បញ្ហានៃអារម្មណ៍ភ័យខ្លាច និងថប់បារម្ភ គឺជាបញ្ហាមួយកើតឡើងជាទូទៅចំពោះមនុស្សពេញវ័យក្នុងស្វែងរកសេវាកម្ម ទន្តពេទ្យ (Leśna et al., 2024)។ អារម្មណ៍អវិជ្ជមានទាំងនេះបណ្តាលឱ្យមនុស្សជាច្រើនគេចវេសពីការថែទាំសុខភាពមាត់ធ្មេញ ដែលនាំឱ្យមានបញ្ហាសុខភាពកាន់តែធ្ងន់ធ្ងរ។ នៅទីបំផុត បុគ្គលនោះត្រូវបង្ខំចិត្តស្វែងរកការព្យាបាល ដែលបង្កើតជាបទពិសោធន៍អវិជ្ជមានម្តងទៀត — បញ្ហានេះបានបង្កទៅជា "វដ្តនៃបញ្ហាសុខភាពមាត់ធ្មេញ" ដែលវិលចុះវិលឡើងមិនចេះចប់។
ជំនាញនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង ក្នុងផ្នែកសុខភាពជាការស្វែងយល់ លក្ខណៈប្រព័ន្ធនៃផ្នែកចិត្តសាស្រ្ត និងបច្ចេកទេសនានាក្នុងការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាមួយនឹងអ្នកដទៃ។ ជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទងនានា ត្រូវបានសម្របសម្រួល និង ធ្វើការគ្រប់គ្រងបញ្ហារបស់អ្នកជំងឺ ជាពិសេសក្នុងអំឡុងពេលព្យាបាល។ ដើម្បីប្រាស្រ័យទាក់ទងល្អរវាងអ្នកជំងឺ និងបុគ្គKលិកថែទាំសុខភាព ការកសាងទំនាក់ទំនងនៃការព្យាបាលមានសារៈសំខាន់ណាស់។
ការប្រាស្រ័យទាក់ទងតាមរយៈ ភាសាកាយវិការ និងភាសានិយាយ, ការយល់ដឹងពីកត្តាផ្លូវចិត្តនានា ដែលមានឥទ្ធិពលលើអាប្បកិរិយារបស់អ្នកជំងឺ ព្រមទាំងការអនុវត្តនូវជំនាញដែលមានភស្តុងតាង ក្នុងការគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ភ័យខ្លាចរបស់អ្នកជំងឺ ជួយជម្រុញឱ្យទទួលបានការសហការណ៍កាន់តែប្រសើរ ជាមួយនឹងអ្នកជំងឺ កាត់បន្ថយអារម្មណ៍ថប់បារម្ភ និង ជម្រុញឱ្យលទ្ធផលនៃការព្យាបាលកាន់តែមានប្រសិទ្ធភាព។
ភាសាកាយវិការ និងភាសានិយាយ
ប្រើប្រាស់ការប្រាស្រ័យទាក់ទងទាំងពាក្យសម្ដី និងមិនមែនពាក្យសម្ដីប្រកបដោយការយល់ចិត្ត។
ការយល់ដឹងពីចិត្តសាស្រ្ត
យល់ដឹងពីកត្តាផ្លូវចិត្តដែលមានឥទ្ធិពលលើអាកប្បកិរិយារបស់អ្នកជំងឺ។
ការគ្រប់គ្រងការភ័យខ្លាច
អនុវត្តនូវជំនាញដែលមានភស្តុងតាងក្នុងការគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ភ័យខ្លាចរបស់អ្នកជំងឺ។
វីដេអូបន្ថែម៖ ការប្រាស្រ័យទាក់ទងក្នុងផ្នែកថែទាំសុខភាព
ដើម្បីស្វែងយល់កាន់តែស៊ីជម្រៅអំពីប្រធានបទនេះ សូមទស្សនាវីដេអូពាក់ព័ន្ធខាងក្រោម៖
ផ្នែកទី២៖ ទំនុកចិត្ត និងគុណភាពនៃការថែទាំ
តួនាទីស្នូលនៃជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទង (King, 2006)
យោងតាម (King, 2006) ជំនាញប្រាស្រ័យទាក់ទងសំខាន់ព្រោះវាអនុញ្ញាតឱ្យអ្នកថែទាំសុខភាព៖
ប្រមូលព័ត៌មាន និងឆ្លើយតប៖ ប្រមូលព័ត៌មានពីអ្នកជំងឺ និងឆ្លើយតបសំណួរផ្សេងៗពីអ្នកជំងឺ ឬគ្រួសារ។
លើកទឹកចិត្ត៖ ជម្រុញលើកទឹកចិត្តអ្នកជំងឺក្នុងការថែទាំសុខភាពរបស់ខ្លួន។
បន្ធូរបន្ថយអារម្មណ៍៖ ជួយបន្ធូបន្ថយអារម្មណ៍ព្រួញបារម្ភពីបញ្ហាសុខភាព ជាពិសេសចំពោះកុមារ។
កសាងទំនុកចិត្ត៖ ផ្តល់នូវការកសាងទំនុកចិត្ត និងបង្កើតកិច្ចសន្យាក្នុងការព្យាបាល។
ការកសាងទំនុកចិត្ត៖ ចលករនៃភាពជោគជ័យ
ការសិក្សាជាច្រើន (John & Raveendranadhan, 2023; He et al., 2025) បង្ហាញថា ទំនុកចិត្ត គឺជាចលករដ៏សំខាន់សម្រាប់ការព្យាបាលដ៏ជោគជ័យ។ ទំនុកចិត្តនេះជួយឱ្យអ្នកជំងឺ៖
- ស្តាប់តាមការណែនាំ និងជួបគ្រូពេទ្យតាមការណាត់។
- កាត់បន្ថយអារម្មណ៍ថប់បារម្ភ។
- យល់ឃើញថាគ្រូពេទ្យមានសមត្ថភាពខ្ពស់។
ទំនុកចិត្តនេះកើតឡើងតាមរយៈ៖ ការយល់ចិត្ត, ការស្តាប់ដោយយកចិត្តទុកដាក់, ភាពច្បាស់លាស់, និង ភាពស្មោះត្រង់។
ការសម្រេចចិត្តរួមគ្នា និងការពេញចិត្ត
បើយោងទៅតាម Systematic Review មួយទាក់ទងនឹងការអនុវត្តរបស់ទន្តពេទ្យ បានបង្ហាញថា ការប្រាស្រ័យទាក់ទង មានប្រសិទ្ធភាពរវាងទន្តបណ្ឌិត និងអ្នកជំងឺនឹងអាចបង្កើនគុណភាពនៃការថែទាំសុខភាពមាត់ធ្មេញ រួមទាំងបង្កើនឱ្យមានការពេញចិត្តទៅលើសេវាកម្មថែទាំផងដែរ(J. C. Y. Ho et al., 2025)។ ពេលដែលលោកគ្រូពេទ្យគាត់ការប្រាស្រ័យទាក់ទងមានប្រសិទ្ធភាព គ្រូពេទ្យអាចផ្តល់នូវព័ត៌មានខាងផ្នែកវេជ្ជសាស្ត្រចំបាច់ផ្សេងៗដល់អ្នកជំងឺ។ ព័ត៌មានទាំងអស់នេះ នឹងរួមចំណែកក្នុងការផ្តល់ជាជម្រើសនៃការព្យាបាលយ៉ាងត្រឹមត្រូវ ដោយធានាថាអ្នកជំងឺនឹងអាចចូលរួមក្នុងការធ្វើការសម្រេចចិត្តទទួលការព្យាបាលរបស់ខ្លួន។
ផ្នែកទី៣៖ សរុបសេចក្តី
ការទំនាក់ទំនងប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព មិនមែនជាជំនាញទន់ (Soft Skill) នោះទេ ប៉ុន្តែជាសមត្ថភាពគ្លីនិកស្នូល (Core Clinical Competence) ដែលមិនអាចខ្វះបានសម្រាប់អ្នកថែទាំសុខភាពមានជំនាញវិជ្ជាជីវៈម្នាក់។
ជំនាញនេះបង្កើតជាមូលដ្ឋានក្នុងការកសាងទំនុកចិត្ត និងអនុញ្ញាតឱ្យទន្តបណ្ឌិតបំបែក "វដ្តនៃបញ្ហា" នៃការជៀសវាងធ្មេញ និងការធ្លាក់ចុះនៃសុខភាពមាត់ធ្មេញជាបន្តបន្ទាប់ ដោយការគ្រប់គ្រងការភ័យខ្លាច និងការថប់បារម្ភរបស់អ្នកជំងឺ។
លទ្ធផលនៃការស្រាវជ្រាវបង្ហាញច្បាស់ថា ការកសាងទំនុកចិត្តតាមរយៈការយល់ចិត្ត និងការពន្យល់ច្បាស់លាស់ នាំឱ្យ៖
- ការពេញចិត្តខ្ពស់ របស់អ្នកជំងឺ។
- ការអនុវត្តខ្ជាប់ខ្ជួន តាមផែនការព្យាបាល។
- ការយល់ឃើញល្អ ចំពោះសមត្ថភាពនៃសេវាថែទាំសុខភាព។
នៅទីបំផុត ការប្រាស្រ័យទាក់ទងផ្តល់អំណាចដល់អ្នកជំងឺឱ្យចូលរួមក្នុងការសម្រេចចិត្តរួមគ្នា ធានាថាការថែទាំមានប្រសិទ្ធភាព និងស្របតាមតម្រូវការពិតប្រាកដរបស់ពួកគេ។
ឯកសារយោង
- He, K., Sale, J., Singhal, S., & Dempster, L. (2025). Trust and Distrust in Dental Professionals: Patient Perceptions and Experiences. Journal of Dental Education. https://doi.org/10.1002/jdd.70017
- Ho, J. C. Y., Luo, B. W., Lo, E. C. M., Huang, M. Z., & Chu, C. H. (2025). An Overview of Dentist–Patient Communication in Quality Dental Care. Dentistry Journal, 13(1), 31. https://doi.org/10.3390/dj13010031
- Ho, J., Chai, H., Lo, E., Huang, M., & Chu, C. H. (2024). Strategies for Effective Dentist-Patient Communication: A Literature Review. Patient Preference and Adherence, Volume 18, 1385–1394. https://doi.org/10.2147/PPA.S465221
- John, D., & Raveendranadhan, S. (2023). Trust between dental professionals and patients: a scoping review. Patient Education and Counseling, 109, 51. https://doi.org/10.1016/j.pec.2022.10.124
- King, J. (2006). Communication skills. In Essential Skills for Dentists (pp. 37–48). Oxford University Press Oxford. https://doi.org/10.1093/oso/9780198526193.003.0003
- Leśna, M., Górna, K., & Kwiatek, J. (2024). Managing Fear and Anxiety in Patients Undergoing Dental Hygiene Visits with Guided Biofilm Therapy: A Conceptual Model. Applied Sciences, 14(18), 8159. https://doi.org/10.3390/app14188159


Comments
Post a Comment